Gulie

O bună sursă de vitaine și fosfor

Gulie

Gulia este o formă a speciei Brassica oleraceae, care prezintă mai multe varietăţi, dintre care cele mai cunoscute sunt varza (Brassica oleraceae var. capitata) şi conopida (Brassica oleraceae var. botrytis).
Guliile sunt plante ierboase care cresc cultivate şi de la care se consumă ca legume sau zarzavaturi partea îngroşată a tulpinii, care este cărnoasă şi globuloasă (coletul), precum şi frunzele.
Gulia este astfel o legumă bienală cultivată în special pentru rădăcină dar şi pentru frunze. Gustul guliei este dulceag, asemănător cu cel al miezului verzei.
Partea comestibilă a guliilor, cu o perioadă de vegetaţie mai mică de 90 de zile (soiuri extratimpurii) şi cele cu o perioadă vegetativă de 90-130 zile (soiuri timpurii) sunt numite în mod curent gulioare, în timp ce cele cu o perioadă de vegetaţie mai mare de 130 zile sunt numite gulii.
După culoare, se cultivă soiuri de gulii şi gulioare albe, respectiv albastre.
Legumele trebuie să fie recoltate cât sunt încă fragede pentru că cele care depăşesc termenul, devin lemnoase, tari şi înecăcioase.


Beneficii asupra sănătății

În primul rând, gulia este o excelentă sursă de vitamine. Vitaminele existente în conţinutul guliei contribuie la sănătatea oaselor, cartilajelor, dinţilor şi gingiilor, protejează contra infecţiilor, favorizează absorbţia fierului, accelerează cicatrizarea rănilor şi are proprietăţi antioxidante.
De asemenea, aceste vitamine conţinute de gulie sunt folosite de organism în metabolismul proteinelor şi al acizilor graşi, ce contribuie la fabricarea globulelor roşii şi le permite acestora să transporte mai mult oxigen, ajutând la buna funcţionare a sistemului imunitar.
Gulia este şi o bună sursă de fosfor. După calciu, acesta este mineralul conţinut în cantitatea cea mai mare de organismul nostru. Fosforul joacă un rol esenţial în formarea şi menţinerea sănătăţii oaselor şi dinţilor, contribuie la creşterea şi regenerarea ţesuturilor şi ajută la menţinerea ph-ului sângelui. Studiile au arătat că un consum regulat de gulii, precum şi de orice legumă din familia crucifere (din care fac parte gulia, varza, varza de Bruxelles, conopida, broccoli şi ridichile) contribuie la prevenirea unor tipuri de cancer, precum cancerul pulmonar.
Cercetătorii au sesizat că aciditatea urinei este foarte crescută la femei în perioada menstruaţiei, ceea ce conduce la îmbătrânirea “renală”. Un consum sporit de gulii remediază această stare, menţinând tânăr rinichiul. Gulia este indicată şi în curele de slăbire, având puţine calorii (100 de g de gulie crudă are doar 27 de calorii). Gulia mai este indicată şi în controlul diabetului, deoarece ajută la stabilizarea nivelului glucozei din sânge, dar şi în infectiile virale, bronşite, tuse sau angine.
Guliile au 0 colesterol, 0 zaharuri si doar 0,2 grăsimi la suta de grame. În schimb, trebuie avut mare grijă dacă suferiţi de afecţiuni ale tiroidei. În acest caz, nu ar trebui consumată această legumă căci aceasta conţine glicosinolaţi ce împiedică asimilarea iodului de către tiroidă.
În compoziţia guliei mai găsim minerale precum potasiu, magneziu, calciu, sodiu, fier, mangan şi cupru şi de aceea este recomandat să fie consumată în stare proaspătă (pentru a-i păstra toate proprietăţile), înăbuşită sau fiartă.
Copiilor în creştere sau celor suferinzi de rahitism li se recomandă să consume suc proaspăt de gulii. Având proprietăţi tonice şi mineralizante, sucul de gulii, în combinaţie cu sucul de morcov (gulia nu conţine şi betacaroten) sau ţelină, este excelent pentru întărirea sistemului osos. Ba mai mult, tratamentul naturist cu suc de gulii este indicat pentru combaterea contracţiilor musculare şi atenuarea durerilor cauzate de acestea.
Sucul de gulie are şi proprietăţi vitalizante ajutând la anemie şi la eliberarea toxinelor din organism.


Selectarea și păstrarea

Guliile se pot păstra nespălate în frigider într-o pungă de plastic până la 10 zile. Peste iarnă, sau pe o perioadă îndelungată, guliile se păstrează îngropate în lădiţe cu nisip, la loc răcoros. Se introduc în pământ până la frunze, în poziţie verticală, una lângă cealaltă.


Informații nutriționale

Guliile sunt legume bogate în vitamine (A, C, B6, K), potasiu, magneziu, calciu, mangan, cupru, fosfor, glicosinolaţi, luteină. Nu conţin betacaroten, colesterol, zaharuri şi nici grăsimi, decât în cantitate foarte mică.





Comentarii